جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
توکلی

حوزه / یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: ساخت فیلم دفاع مقدسی جز الزامات سینمای کشورمان است و این امر نیز به هیچ جریان سیاسی ربط ندارد چون در این شکل از سینما ما تصویرگر ایثار جوانانی شدیم که جان خود را در راه میهن فدا کرده و شهید شدند.

رسول توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه اظهار کرد: من در زمان جنگ مدیر تولید فیلم سینمایی «عبور از میدان مین» را بر عهده داشتم. در هشت سال دفاع مقدس فیلم‌هایی بسیاری ساخته شد که در آنها تلاش شده بود، شور اشتیاق در میان مردم ایجاد شود، اتفاقی که امری کاملا طبیعی است چون کشورها در موقعیت‌های بحرانی تلاش می‌کنند از هنر به عنوان ابزاری برای همراهی مردم استفاده کنند.

وی افزود: بزرگترین انگیزه مردم در دوران جنگ باورهای انقلابی و وطن دوستانه بود که به واسطه آن برای دفاع از سرزمین خود در مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستادند. در آن مقطع ایران به لحاظ امکانات به هیچ وجه قابل قیاس با رژیم بعث نبود و کشورهای دیگر هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم به صدام کمک می‌کردند اما در نهایت جوانان این سرزمین دشمن را به زانو درآوردند.

بازیگر فیلم «تاراج» گفت: ساخت فیلم دفاع مقدسی جز الزامات سینمای کشورمان است و این امر نیز به هیچ جریان سیاسی ربط ندارد چون در این شکل از سینما ما تصویرگر ایثار جوانانی شدیم که جان خود را در راه میهن فدا کرده و شهید شدند. برای تصویرگری ایثار رزمندگان هم باید از دادن شعارهای سطحی و تکراری پرهیز کنیم و اجازه دهیم ناگفته‌ها بیان شود. در این میان از بیان برخی واقعیت‌ها هم هراس نداشته باشیم.

این بازیگر ادامه داد: بیان واقعیت هیچگاه با بازخورد منفی مردم مواجه نخواهد شد بلکه همیشه مردم از آن استقبال خوبی خواهند داشت. باید این امر را باور کنیم چون اگر این اتفاق رخ دهد کارهایی تولید می‌شود که در خود جذابیت و حرف‌های تازه خواهد داشت و به طبع آن مخاطب هم از آن استقبال خواهد کرد. یکی از این ناگفته‌ها که خود نیز در آن حضور داشتم بستن چاه نفتی نوروز است که رزمندگان و متخصصان ایرانی با شجاعت و با تکیه بر ایمان آن را انجام دادند تا دشمن نتواند سرمایه این سرزمین را نابود کند.

وی درباره ویژگی فیلم های دفاع مقدس چنین توضیح داد: در طول جنگ دیگر اقلیت‌های نیز حضور داشتند. می‌توان این گفته را در شهدای؛ مسیحی، زرتشتی یا یهودی مشاهده کرد. این نکته را گفتم تا بدانید در هشت سال جنگ تحمیلی همه مردم ایران حضور داشتند برای همین این خصیصه را در کارهای دفاع مقدسی باید مشاهده کنیم اما متاسفانه در برخی تولیدات این حوزه می‌بینیم که دسته بندی‌های خاص رخ داده و در نتیجه مخاطب از این آن دست تولیدات دور شده است. در کلام آخر همانگونه که در هشت سال دفاع مقدس ما با تکیه بر ایمانمان توانستیم در مقابل دشمن بعث بایستیم باید در زمان حال نیز با اعتماد به هنرمندانی که دغدغه ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی را دارند زمینه ساز کارهای با کیقیت شویم.

توکلی در پایان گفت: ساخت کار هنری در حوزه دفاع مقدس تنها به سینما یا تلویزیون خلاصه نمی‌شود بلکه در تمامی بخش‌های هنر می‌توان با بهره برده از فرهنگ دفاع مقدس کارهای درخور توجهی تولید کند. برای مثال در حوزه موسیقی، نقاشی، تئاتر و... کارهای خوبی می تواند ساخته شود البته آثار بسیاری ساخته شده اما همانگونه که گفتم هنوز جا برای کار کردن وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha